0 Läs mer >>
Som utlovat serverades härlig hemmagjord hamburgare till kvällsmaten! Nästan som på JP's...

hemgjord burgare      tårta

Och så ringde familjen Hansson och grattade med sång mitt i allt. Härligt!
Och till dessert blev det "köpetårta". Härligt. Det hembakta sparar vi till "tjocka släkten"

Mmmmm, födelsedagsmid...

0 Läs mer >>
Stort tack till Michael Holmberg (ville inte vara med på bild) som i gårkväll efter MFF-matchen (som åskådare!) fixade vårt e-postsystem! Vi kan nu inte bara ta emot e-post hem utan även skicka! Härligt! Vi lovar, vi ska inte bara slänga breven som kommer från Telia.

Tack Holmberg

Henrik fyller 6 idag och det var uppvaktning på sängen till dragspelsmusik och sång. Det var svårt att komma isäng igår så han sov djupt när vi kom och sjöng. Presenterna var Skateboard, Nintendo DS med spel och en skylt till lådbilen. Ikväll vankas hemmagjorda hamburgare för det har han önskat. Och så ska det förberedas mat till i morgon då kusinerna kommer!

Henke uppvaktas på 6årsdagen

teståk på skateboarden

Födelsedagsbarn

0 Läs mer >>
Johan och barnen var på Ystads djurpark och tittade på alla fina djur. Många av djuren i parken kommer från Sydafrika, så Johan hade mycket intressant att berätta för barnen. Men det finns även "vanliga" svenska djur som t ex getter där.

barnen klappar getter på ystads djurpark

I parken finns det också ett bad där de svalkade sig gott efter turen i parken. Här sprang de på Jos från Staffanstorp som var där med hans barn Ella och Noah.

bad på ystads djurpark

Och så var hela familjen sen i Vellinge för att fira mormor på födelsedagen! Johanna hade själv sytt en fin lavendelpåse med lavendel från vår trädgård. Henke gav en CD med bra musik. Vi fick supergod mat - kycklingspett och potatissallad. Tårtan var inte heller helt fel! GRATTIS mormor!

gerd på födelsedagen

Ystad djurpark och Mo...

2 Läs mer >>
Henkes fjärrkontroll till spidermanbåten har varit försvunnen sedan förra sommaren, men idag så kom den helt oförklarligt fram igen! Den fanns visst på vinden...hur den nu har hamnat där! Det har blivit flera båtturer med den idag.
Johanna har slöjdat födelsedagspresent till mormor som fyller år i morgon, men det får vara en hemlis vad det är så länge!
Henke kan nu köra spidermanbåten igen för fjärrkontrollen är funnen!

Fjärrkontrollen är fu...

0 Läs mer >>
Helgen har tillbringats i tvättstugan och nu börjar det ju arta sig!
Lådor, luckor och lådfronter är på plats. Bänkskiva inklusive den extra fördjupningen blev kanon. Återstår handtag och sen ska vi ta av skyddsplasten på luckorna. Kakel har vi tänkt också under fönstret. Och så förstås roligt pyntande! Och jag har säkert glömt nåt också!
Toan har fått handdukshängare och spegel. Där ska vi sätta golvlist sen och toapappershållare osv

toan i källaren

Tvättstuga på G

0 Läs mer >>

Eftermiddagen tillbringades på Bakken med familjen Thuresson, våra gamla grannar. Både barn och vuxna roade sig kungligt! För egen del så var det jättekul att komma till Bakken, det är nog trettio år sedan jag var där senast. Här kommer några av bilderna från eftermiddagen/kvällen. Får väl skicka en reklamation till DMI som hade utlovat fint väder - vi fick regn även på den här utflykten, men dock inte värre än att vi kunde ha ganska kul ändå!
Henke och Zeb åker safaritur

Mia och tjejerna åkte spöktåg

pappor och döttrar i flume-riden

Johanna och Elina åker nyckelpigan

Henke och Zeb avslutade med vattenspruta och blev jätteblöta

På Bakken med Thuress...

1 Läs mer >>
För andra året i rad var vi några dagar på High Chaparral (H.C.) utanför Värnamo tillsammans med familjen Persson. Enligt tradition så regnade det....men nu fanns det inga gränser på regnandet! Barnen hade nog lika kul ändå.
barnen       bankrånet (det första den dan...) på High Chaparral förbereds

Henrik jagar bröderna Dalton och rånar banken
Henke och böderna Dalton  Henke rånar banken
...och så tog vi förstås en tågresa till New Mexico. Tåget rånades även denna gången!

High Chaparral station - vi blev rånade på tåget denna gången också!  Tågrån!

Vi campade på campingen som hör till H.C. Familjen Wallin i campingens minsta tält, förmodligen, och familjen Persson i campingens största! Regnet gjorde att vi hade lera upp till knäna!
vårt tält är det lilla, det stora är Perssons

Första dagen kan sammanfattas med att;
efter en timme hade Henke fått ett getingstick på magen. Kvällen avslutades med ett fall från det fd ångloket så han slog upp en liten fläskläpp (som i och för sig la sig snabbt). Kl 2 på morgonen fick vi låna luftmadrass av Perssons eftersom vår egen läckte luft och vi då låg direkt på marken....
Personligen tänker jag att nu har vi gjort High Chaparral färdigt för de närmaste åren! Två år i rad, tre respektive två dagar får räcka! I år var det inte så himla kul för Johanna heller. Och nu har vi bössor och gevär så att det räcker ett tag framöver!
...och jag är nog ingen campare heller, för den delen! Skönt att vara hemma!

High Chaparral

1 Läs mer >>
Idag har vädret inte varit det roligaste..... tryckande på nåt sätt och ett antal regnskurar. Blev väckt av mormor som ringde kl 9 - det var länge sedan hon väckte oss! Vi brukar ju vara uppe tidigare än så här!
Barnen har förstås badat som vanligt och Ellie har varit här och lekt med Johanna. Mamma har städat barnrummen! Så här ska det alltid se ut.... (jag tror inte på det själv bara!) Och nu pratar vi våttorkade hyllor och golv.

städat rum hos Johanna  städat lekrum hos johanna  städat rum hos Henke

Trädgården mår säkert bra av några dagar med mindre sol - hittade en fin ängel på ica maxi som passade fint på trappan! Inser att blomman intill har sett sina bästa dagar... Får nog skaffa nåt nytt nästa vecka!

fin betongängel på trappan

Jag har nu blivit så pass gammal så jag har börjat fota krukväxter....men jag var ju bara tvungen. Orkidén har 31 blommor! (och så har fönsterspröjsen lossnat i blåsten idag - får fram med stegen och rätta till! - tänk vad foto kan vara avslöjande!)

orkidé med många blommor

Och så har vi tagit ny familjebild som syns uppe till höger!

Städade barnrum och f...

1 Läs mer >>

Henke fyndade en cool hjälm på Kiviks marknad att användas när han kör lådbilen och nu skulle den testas - liksom den snygga klänningen som Johanna köpte!

Johanna kör och Henke puttar på

Och så var det dags att ta hand om årets andra omgång av den hemmagjorda fläderblomssaften med jordgubbar. Härligt att blanda drinkar med hela sommaren (och resten av året med för den delen) - inte så dumt som saft heller!!!

fläderblomssaften med jrdgubbar tas om hand

Lådbil och fläderblom...

0 Läs mer >>
Traditionsenligt besök på Kiviksmarknad. Vi hade bestämt träff med familjen Sjögren och vi käkade medhavd matsäck på parkeringen. Träffade också mormor och morfar och Anitas moster/morbror samt kusin Annika. Det blev en fantastisk sommarkväll och vid 23-tiden åkte vi hemåt.

Härlig kväll i Kivik

Bästa fyndet var nog Johannas skor - vi fick paketpris eftersom Tilde köpte likadana! Såklart blev det också lite karusellåkande!

Johanna och Tilde      Henke

Kiviks marknad 2009

0 Läs mer >>

Testar bild från Jn's jakt i Sydafrika.

Jn's jakttrofé

Förra helgen var vi på bröllop på Gotland. Lördag förmiddag tog vi en tur till Fårö och tittade på de fina raukarna

Gotlandsbröllop

1 Läs mer >>
Här har vi tänkt blogga om familjen Wallins äventyr. Jn's jaktberättelser, hem och trädgård, resor mm.