0 Läs mer >>
Lördag och vi har bjudit några familjer på kräftskiva! Det var lovat fint väder så vi förberedde att sitta på "dansbanan". Alla julbelysningar tog vi fram och monterade i tak och väggar. Ljuslyktor sattes fram och en stor pressening spände vi upp.
Och vädret blev som lovat, dvs riktigt fint. Det blev lite småkyligt framåt kvällningen men då vi svepte in oss i filtar och härdade ut!
Kräftorna var fina!

Kräftskiva

0 Läs mer >>
Ja, så är vi alla då igång igen efter semestern. Anita började jobba idag - skönt att börja med endast en arbetsdag innan helg! Och så har vi Elina på besök och övernattning. Barnen har haft så kul och lekt kurragömma. Nu sover de gott alla tre på Henriks rum.
Johanna och Elina sover

Henke sover

Slut på semestern!

0 Läs mer >>
Upprop för höstterminen på Videdals privatskolor var den 20/8 kl 10. Nu har vi en förstaklickare och en i förskoleklassen. Det var en stor dag för båda barnen (och kanske också för deras föräldrar!) och barnen var mycket koncentrerade när vi gick iväg till skolan. Så kul att träffa alla kompisarna!

på väg till upprop i skolan
Barnen är redo med packade ryggsäckar, nya pennor och pennskrin!

Henkes första dag i skolan.
För Henrik var det ju mycket nytt. Fröken heter Agneta och står längst till höger.

henkes klass

Skolstart

0 Läs mer >>
Idag var det inbokat besök hos frissan för Henke, Johanna och Anita. Vi blev så fina och barnen var jätteduktiga fast det tog tid att få mammas hår i ordning.
frissan

Frissan

0 Läs mer >>
Vi har bilat till Kroatien och haft en underbar semester. 7 dagar i hyrd lägenhet i Rovinj plus två dagars nedresa och två dagarns hemresa. Rovinj ligger i norra Kroatien i ett område som kallas Istrien. Vi hade ca 32 graders värme alla dagar och vi fick också uppleva tidernas åskoväder en morgon.
Här är lite bilder från det som vi har fått uppleva.

Postojnagrottan i Slovenien
Postojnagrottan i Slovenien som vi besökte på nedresan

Snorkling i det klara vattnet
Vi har solat och badat jättemycket. Snorkling var jättekul. Vi såg fina fiskar i det klara vattnet.

Arenan i Pula
Arenan i Pula. Pula är den största staden i Istrien.

Rovinj i kvällsljus
Stadskärnan i Rovinj i kvällsljus. Många fina gränder var det här.

vår terrass
Det fanns tre balkonger till lägenheten som vi hyrde - detta är den stora

bordershop
Resan avslutades med ett besök på Bordershop i Puttgarden!

Kroatien!

0 Läs mer >>
Härligt väder har det blivit! Jag och barnen har varit på stranden och badat hela eftermiddagen. Det var svårt att välja vilken strand vi skulle ta, men vi enades om Klagsham för där finns både bryggor och strand. Håvar och spannar fick följa med, liksom uppblåsbar Nalle Puh. Vi hade det gott och framåt fem så kom Johan med hamburgare till oss alla. Mysigt!

Stranden i Klagshamn

Stranden!

0 Läs mer >>
Vi cyklade till biblioteket som nu äntligen har öppnat efter att ha haft sommarstängt några veckor. Vi hade en bok att lämna tillbaka, Piratprinsessan Pandora - jättespännande bok. Men framför allt hade vi en beställd bok att hämta - Torsdagar med Sigge, del 2 i en hästbokserie som vi läser för framför allt Johanna. Både Henke och Johanna hittade förstås nya spännande böcker som vi kunde låna. Henke hittade en bok om rymden - jag tror han har lånat alla på det temat snart!

Henke hittade en til bok om rymden

Sen väntade besök på lekplatsen och på vägen dit tog vi en vända in på Coop och köpte glass som vi njöt av i solen. Lekplatsen med tema bondgård anlades för sådär en fem år sedan och det börjar bli uppvuxet omkring området. Jättefina fjärilsbuskar växer där - de är mycket större än vår. Och så många fjärilar som fanns där! Vackert!

Johanna svingar sig i nätet

Henke gunar högt

Fjäril på fjärilsbuske

Biblioteket och lekpl...

0 Läs mer >>
I eftermiddag hade vi besök av familjen Önnevik från Åkarp - vi hade planerat att bada och grilla men vad gör man när regnet öser ner? Jo, badar och grillar. Det gick ju att genomföra ändå. Fast vi åt inomhus. Barnen hade maskerad och sen blev det filmvisning - Harry Potter. Härligt att träffas, det blir bara för sällan.
barnen Wallin och Önnevik har maskerad

Familjen Önnevik

0 Läs mer >>
För vissa i familjen var det en riktig slappedag - Johan fick jobba i värmen. Framåt lunch fick vi besök från Staffanstorp, Jennie, Ella och Noah. Kul med besök och badkompisar. Henrik var lite trött efter gårdagens festligheter så det tog ett tag innan han över huvudtaget kom ut i trädgården, men sen kunde han knappt sluta bada!

Ella  Noah
              Jennie  Johanna
När gästerna åkt ville Henke ut på stan och sätta sprätt på födelsedagspengarna, men dessvärre var det efterlängtade Wii-spelet slut i den butiken vi besökte, så det får bli ett nytt försök i morgon.

Slappedag och Staffan...

0 Läs mer >>

Henkes 6-årskalas firades hemma i trädgården och vädret blev kanon. Det var en lååååång väntan för Henke, men till sist blev ju klockan i varje fall 5 och gästerna började komma.
Först blev det drink och bad och därefter åt vi hemlagad buffé på "dansbanan" i vår trädgård. De sista gästerna gick hem framåt midnatt och vi hade sommarens hittills skönaste kväll i vår trädgård!